Ruim anderhalf jaar na de aardbeving

…. ziet het er iets hoopvoller uit voor de Nepalezen. In Kathmandu worden de meeste huizen die zijn ingestort, weer herbouwd. Ook de toeristen zijn duidelijk weer aanwezig in het straatbeeld. Toch is de overheid nog nauwelijks begonnen de ingestorte tempelcomplexen te herbouwen. Wat herbouwd wordt, is allemaal op initiatief en de portemonnee van de Nepalezen zelf.

Buiten Kathmandu gebeurt er echter nog weinig. De ergste rommel is wel opgeruimd, maar de sporen van de aardbeving zijn in bijna iedere woning zichtbaar. In Nalang ziet het er op het eerste gezicht redelijk uit. Wanneer je echter iets dichterbij komt, zie je de scheuren overal zitten. De angst blijft dat bij de volgende beving, alles naar beneden komt.

Het zogenoemde ‘women empowerment’ project in Syaphru, Rasuwa is in een jaar al zeer succesvol gebleken. De groep vrouwen die we steunen is inmiddels opgeklommen tot adviesraad voor de lokale overheid. Bij geschillen wordt hen om advies gevraagd en dat advies wordt meestal ook opgevolgd.

Met de school in Nalang gaat het ook goed. De herstelwerkzaamheden zijn geheel afgerond, er zit een nieuwe vloer in en een nieuw sausje op de muren aan de buitenkant van het gebouw. De ontvangst was geweldig; de hele school stond in het gareel om mij te verwelkomen. Het bestuur sprak zijn waardering uit voor de betrokkenheid van de Stichting Waterdragers en het snelle schakelen om zo min mogelijk lessen te missen. Bishnu vertelde dat zij over enkele maanden een sporttoernooi zouden gaan organiseren.

De peren in de boomgaard groeien en bloeien inmiddels. De oogst was net binnen, dus de peren konden we helaas niet meer aan de bomen zien hangen. De tomaten in de kas daarentegen hingen er sappig bij. Ze waren ook de bloemkool aan het opkweken om later in het veld van de pepers te planten. Daarnaast was er ook een stal gebouwd voor enkele buffels. Zij zorgen voor de mest die met regelmaat bij de perenbomen en op de andere velden wordt verspreid.

Sjors Metz

NMA reachers Nalang